trouw aan bewoners

Katinka Broos staat met een interview in de krant :

suikerfeest in Rosa 2019

Tijdens de voorbereiding voor het suikerfeest gaven vrouwen aan welke thema s van belang zijn tijdens de ramadan en het suikerfeest. Het vasten levert op dat je je bewust bent van het belang van eten en drinken voor jezelf. Hoe is dat voor mensen die geen eten hebben? Geld en eten geven aan mensen die niets hebben is een belangrijke plicht. Familie is belangrijk . Een goed moment om je dankbaarheid te uiten. Waar gaat het in je leven echt om? In Nederland kun je je familie juist erg missen. De eerste ramadan nadat een familielid is overleden is opnieuw verdrietig. De familie komt bij de oudste dochter bij elkaar om te herdenken. Suikerfeest wil je met je buren en bekenden vieren. Je deelt je eten met hen. Het elkaar feliciteren is een belangrijk moment . Je hebt allemaal een grote prestatie gedaan en een intense periode van bezinning achter de rug. Het geeft verbondenheid. Vroeger was suikerfeest het moment dat je nieuwe kleren kreeg en je vierde feest met familie en buren. Iedereen liep in en uit. Voor vrouwen is het een drukke maar gezellige tijd omdat het huis schoon moet en veel eten gekookt wordt. Voortdurend visite en er moet genoeg zijn.

Op 7 juni vierden de Rosa vrouwen met veel andere vrouwen het suikerfeest. In kleine groepjes werd gesproken over de betekenis van ramadan en het suikerfeest. Er werden mooie verhalen gedeeld. Natuurlijk waren er lekkere koekjes en heerlijk eten.

Het was een geslaagd feest waarin ontmoeting en delen centraal stonden.

--------------